Friday, January 3, 2014

{ Twitter vs Facebook }

Entri aku kali ni aku nak share pasal difference between twitter and Facebook. At least, pada akulah. And for me, twitter is much better. PADA AKU. Korang jgnla nak emo plak,sebab aku tahu ada orang yang xleh hidup tanpa fb. Once upon time, aku memang suka sangat dengan fb. Lepas aku tengok, all the status yang ada dalam facebook, its much different from twitter. Sebab? Lemme tell you.

Bila kau nak update status kat twitter, no one..i mean NO ONE yang akan judge aku. Even ada pun orang yang judge kau, sebab twitter ni aku rasa dicipta khas untuk merepek sambil makan kerepek. Kau bole updatr like every second, orang takkan heran. Cuba kau update dalam fb every second..kau tgklah, nnt adalah update fb yang akan perli kau. Dalam twitter tak hokay!

Dalam fb bila kau nak update something, kau kena extra careful sebab fb dah terlalu mainstream, even ayah mak atok nenek makcik sepupu memang akan baca status kau. And takkanlah kau nak update maki hamun orang and semua elderly n adik-adik kau baca, bila gathering family akan ada rasa lain dengan kau sebab makcik kau akan cakap sambil gunting cili kering, "kau marah sape dalam facebook?" Dahlah mak kau yang takde Facebook akan tanya, " apsal? Dia update apa!?" Jadi, kau nampak!? Erti kata lain kau takde privacy dalam facebook.

Bila dalam twitter kalau kau nak maki hamun, make a point, ranting about your bollywood movies, heroes, and luahkan apa yang kau tak bole cakap kat muka orang tu, kau akan rasa lega dan selamat. Aku tak privatekan twitter aku sebab aku rasa secure. Tak macam fb, yang lebih general. Twitter bagi aku adalah tempat privasi dan provokasi aku. Twitter bagi aku adalah land of opinions. Let it be yang baik atau buruk. Semua aku akan baca. Pasal politics, arts, entertainment, cats, animals, the world. I can have all the information in twitter.

Dalam fb, aku suka tengok video, or apa-apa je yang di share oleh fb. And aku rasa, orang ada fb now mainly because korang nak main game. Game skarang plak, kau kena connect dalam fb, nak mintak nyawa or tiket or whatever. Yang penting kau kena ada facebook. Kalau tak, kau stuckla dalam level tu sampai koma.

Aku ada twitter sebab pengaruh bestie aku, oh dia pun blogger gak and seorang pen-twitter berjaya. Memula, bagi aku, twitter ni takde function, but bila aku dapat tahu function sebenar dia, aku tak bole stop tweet. Kau tahu kenapa? Sebab twitter is like a mini diary yang orang bole baca tapi they just read it and no judging. Itu yang paling aku suka. Eh eh eh. Jap. Kalau korang nak merayau baca blog bestie aku, singgahlah kat www.aidateddy.blogspot
Dia pun maha merepek cam aku gak.

So,kesimpulan yang aku bole cakap, kalau kau seorang yang jenis suka update setiap waktu and setiap saat, kau adalah penduduk twitterjaya. Tapi, kalau kau jenis yang akan update walau dalam marah kau tetap boleh cover tanpa keluarkan ayat maha kesat dan dasyat dan hanya update once in a while, kau adalah penduduk facebook. So, aku dah tahu aku lebih layak jadi penduduk apa, kau bila lagi? Kalau nak bertwitter, kau jengoklah aku kat @dayasalim and dalam fb aku punya display name norhidayah salim. Eh eh eh. Ni bukan promote la siamang! Aku bukan gitu. Haha.

Ini sahaja aku nak share. Malam sayangs!

No comments:

Post a Comment