Friday, July 30, 2010

.YOU TALK, I LISTEN.

so, today between breaks, masa kat pantry, after saya mengenyangkan perut di Ali Cafe yang maha sedap, saya lepaking bersama the random person that i ever can think of.
he's kinda tak friendly pun.
he is my collegue and sangat alim dan berjiwa bersih dengan kecintaan terhadap Allah yang sangat tinggi.
saya kagum dengan dia.
sebab dia manusia yang saya rasa paling 'cool' dalam kelas.

bila dia angkat teh panas yang dia buat masa kami lepak di pantry sambil membaca doa yang agak panjang hanya untuk minum air, saya terkesima kejap.
ye lah.
agak sukar la juga nak ketemu dengan orang sebegini dalam tahun 2010 ni.
dah tahun beribu ni sangatlah dan agak mustahil nak jumpa orang yang berpegang teguh dengan prinsip dan iman yang kuat.
dugaan keliling yang tanpa henti membuatkan saya kekadang merasakan 'dia ni mmemang macam ni ke atau hanya lakonan?'

lepas our conversation,
haruslah saya yakin bahawa dia memang macam tu.
untuk pengetahuan, saya ni kekadang terkeluar juga sifat mulut longkang yang baru sahaja saya warisi. teehee.
taklah longkang mana, tapi, bolehlah.
anyway,
saya bertanya kepada dia pelbagai islamic question dan kebanyakannya dijawab dengan penuh ilmu di dada.

yang paling saya terperanjat adalah bila saya tanya,
"kalau kita kata I love you pada lelaki yang kita suka, macam mana?"
dia kata "tengok pada niat, sebenarnya tidak digalakkan sangat bercouple, bila cakap I love you, sebenarnya itu boleh menimbulkan perasaan berahi dan ia berdosa."

hah?!
berdosa bila cakap I love you???
okay!
saya baru tahu.
haip!
jangan buat konklusi terlalu awal.
ini bukan kolot.
nampak tak saya warnakan dialog di atas?
dia kata 'bergantung pada niat.'
terpulanglah pada anda semua nak menilai macam mana.

bagi saya, people like this sangat rare now.
sebab semua pun tergopoh gapah nak jadi orang maju sealiran dengan tahun ribu ribu ni.
tapi, maju macam mana, kita sendiri yang tentukan.
nak maju dalam bidang apa, kita yang harus fikir sendiri untuk kesenangan di kemudian hari.
bak kata dia, dunia ni hanya pinjaman tuhan pada kita, yang kekal hanya syurga dan neraka.

p/s: dalam banyak-banyak benda yang dia cakap pada saya masa di pantry adalah 4 benda yang boleh memastikan perempuan masuk syurga. dia juga kata perempuan senang nak masuk syurga dan senang juga masuk neraka!

No comments:

Post a Comment