Tuesday, July 20, 2010

.RIBENA KIDS.

to start blogging, i always thinking that am i the wisdom and intelligent person to share my thaughts and opinions for all you peeps to read and maybe criticize it behind my back.
whatever it is, my mum always say that its a democracy world after all, you can say whatever ur mind wanna speak and never afraid to show who the real you.
dalam bahasa melayunya, mak saya kata jadilah diri sendiri.
sebenarnya, i wanna blog about something else and always starts with some mukadimah yang tak berapa nak mukadimah sangat.
means, saya suka sangat nak merepek dulu sebelum nak beritahu apa yang di dalam hati dan minda.

so,here it goes.
as you all know, im started working almost three weeks now.
phew! cepat sangat masa berlalu without me realizing how fast it went.
and surprisingly all my collegues are sweet as sugar, beautiful as angel and kind as saint!
kan??? pujian melangit ke? tak kisah! nak puji juga!
tak suka jangan baca. (mode marah tiba-tiba)

but, yes! there always a BUT!
kenapa harus ada BUT?
kenapa? (kembali normal)
gaji untuk permulaan teramat ciput sebab perkiraan untuk gaji pertama seharusnya sikit kerana nak minus pelbagai benda yang i dun know apa. (i know but malas nak type)
so, dapat tahu pasal ni bila ayu yang AYU menunggu kedatangan saya dengan setia di LRT damai lalu menjemput saya duduk di sebelahnya.

setelah puas memarahi comel-comel sebab saya terlalu kura-kura untuk sampai ke LRT damai, dia memulakan cerita.
alkisah, kawannya sudah menjalani training selama sebulan dan sudah menerima gaji pertama dan ia amat dukacita dimaklumkan bahawa jumlahnya terlalu sedikit.
saya ingin meraung tapi control ayu di dalam LRT sebab tak mahu dikatakan wanita gila running loose!
hanya mampu menjerit di dalam hati!
and to make things worse, kawan dia mahu quit.
saya terkesima sekejap sebab saya takut adakah kerja ini indah khabar dari rupa?

suddenly, muka trainer menari di birai mata sambil cakap, "kerja ni kalau performance bagus, gaji pun best!"
sedikit sebanyak semangat yang sudah semakin ciput kembali menggunung!
takpe!
bagi semangat pada diri.
mana ada kerja dalam dunia terus dapat puluhan ribu sebagai gaji.
haruslah bersusah dulu dan menjadikan sob story ni sebagai pembekal cerita dongeng untuk bakal anak dan cucu. teehee.

apa-apa pun environment selama bekerja, sangat bagus!
saya suka.
saya gembira.
saya teruja!
itu yang pentingkan?
kalau kerja best macam mana pun tapi hati gundah gulana, tak best lah kan?
and it will effect performance sekit demi sedikit!

saya tidak mahu itu. NOKTAH!

p/s: mahu jadi pekerja cemerlang tapi masa training bagaikan kanak-kanak tadika yang agak playful tak reti duduk diam dan selalu saja kaki yang sudah berkaki ayam kerana tidak selesa tersepit dengan roda kecil kerusi kawan yang duduk di sebelah! fikirkan sejenak bagaimana harus berubah dari kanak-kanak ke dunia realiti! :)

No comments:

Post a Comment