Tuesday, February 3, 2009

~me and HIM~

Aku ingat lagi masa kecik2 dulu selalu tengok ayah pergi kerja sambil hisap puting dan duduk sebelah dia.
Aku tanya pada ayah “ayah…nak ikut?”
Ayah toleh pada aku “Tak boleh..ayah nak pergi kerja.”
Aku tengok ayah jalan tinggalkan aku. Hati aku sayu sangat bila badan ayah dan badan aku semakin menghasilkan jarak yang maha jauh. Masa tu umur aku 6 tahun. Itu pun ingat2 lupa. Tapi..perasaan itu, aku ingat. Sedih dan sayu bila ayah tinggalkan aku.
Bila umur aku masuk belasan tahun, aku makin rapat dengan manusia yang aku panggil ayah!
Apa yang aku nak dia tunaikan, walaupun lambat.Aku mesti dapat apa yang aku nak.
Itu lah ayah. Dia sanggup carikan apa yang aku nak sampai aku puas hati. Jahatkan aku? Suka suruh ayah buat macam2. Ayah tak pernah bantah. Tak pernah kata TIDAK.
Bila ayah amik aku kat sekolah, aku suka sangat sebab tak payah nak duduk dalam bas sekolah yang maha panas dan berbau peluh budak2 cina yang bau lebih kurang sama dengan bawang putih! bayangkan masamnya mereka!
ayah akan tunggu aku dengan sabar. aku pulak jalan bagai itik pulang petang. ayah tetap sabar tunggu anak perempuan dia sorang ni. ayah selalu kata “akak…ayah kalau dah takde..sape nak layan kerenah anak ayah sorang ni..
aku pandang ayah sambil jeling sikit. (sakit ati kalau dia mention pasal dia ‘takde’)
“ayah nak pergi mana?Ah…jangan mengada..ayah akan stay jadi ayah akak sampai bila2.”
ayah gelak je.balik rumah dia mengadu dengan mak..dia cakap yang aku tak nak lepaskan dia. aku nak susahhkan dia sampai bila2.tapi, lepas tu mak cakap, kalau tak dia tak nak aku susahkan dia, jangan layankan sangat perangai aku ni. tapi lepas tu dia jawab…mana boleh…dia ada anak perempuan sorang je. itu lah racun.itulah madu.
aku baring atas katil sambil senyum puas!yes!aku punya kedudukan dalam hati ayah lagi ‘UP’ dari kedudukan mak…huhu..sorry mak..daughter always win!
aku ni pencinta binatang..sebut aja apa yang aku nak bela..semua ayah belikan. rabbit..hamster…kucing…burung,,,semuanya ayah tunaikan. dia suka bila aku sayangkan binatang. bila kucing atau one of my pets mati..aku nangis macam nak gila. ayah selalu cakap…ni baru kucing yang mati..kalau ayah atau mak yang mati macam mana? aku terdiam!
tak pernah terlintas kat kepala otak aku ni yang mak dan ayah akan tinggalkan aku satu hari nanti. hidup aku terlalu best, hinggakan aku tak pikir pasal benda mengarut macam tu!
umur aku masuk 20…hidup masih lagi best. aku tak tahu erti hilang dan sedih yang boleh rasa macam dada rasa nak pecah!
masuk 22,aku rasa kehilangan yang pertama. abang!
masuk 23,kehilangan terbesar..ayah kesayangan aku. aku tulis benda ni dah lama. tapi…aku tak pernah rasa nak post bagi korang baca apa dalam hati aku ni..sekarang aku nak korang baca…motif? takde…saje je nak share..ada orang kata sharing is loving…apa2 pun…hargai ibu bapa korang selagi diorang ada dan spent as much time yang boleh dengan mereka…..believe me…every time u spent wif them..is really damn worth it!

No comments:

Post a Comment