Saturday, December 21, 2013

{ STEPS FOR ME CONSOLING A FRIEND IN NEED}

I wanna share a story abt a friend of mine yang ada masalah skarang. I hope this can help u guys out there yang mungkin ada pengalaman sama.
So, aku ada kawan ni. Dia jenis yang bercinta sepenuh hati and sayang sangat sangat pada boifren dia. Aku tak kata benda ni salah, but dia terlalu sayang pada boifren sampai sanggup buat apa sahaja. Aku bukan nak kata apa, kau nak kata kau xbole hidup tanpa lelaki tu, sampai umur kau 22 tahun, kau okay je. Skarang kau dah 29 tahun. Lebih tua dari aku, tapi sentiasa nak minta pendapat aku dalam segala hal cinta dia. Aku bukan taknak tolong, tapi setiap kali aku nasihatkan dia ikut logik akal, dia taknak dgr or ikut cakap cakap aku. Then, kenapa kau minta pendapat aku in a first place? Nampak tak permainan kat sini?
Untuk pengetahuan umum, aku adalah antara wanita 28 tahun yang tidak pernah bercinta dan tidak pernah ada pengalaman berkasih secara serius.
So, my entry kali ni adalah untuk  org yang macam aku, tempat kawan-kawan mengadu masalah cinta, and bila dah bagi nasihat diorang baik balik and I look stupid and pathetic!! So, this is a ayat yg so call cliche but I always use it as part of my words of wisdom! Katanyaaaaa.... Okay, lets start..shall we??

1)  You deserve better
Aku selalu cakap gini kalau kawan aku putus. Aku beriyalah cakap yg ada org yang lebih better dicipta untuk kau di luar sana. Kau hilang dia, dia bukan untuk kau! Kau lagi bagus without him. Kau much better than him. But, kau pikir masa dia tgh nangis2 tu, dia dgr cakap kau? Dia akan tanya kau balik... " Kalau ada better utk aku, mana dia?? Mana??" Masa tu aku takkan jawab kat muka dia, sebab org tgh sedihkan? Takkan la kau nak berperangai tahi nak bagi setepek kat muka dia?? Kalau boleh aku nak cakap " Yes! Mmg ada yg better utk kau sebab kalau dia yg terbaik, kau xkan putus dgn dia, he will never hurt u in any way and make u cry like this. Love is love and those yg cakap love can make u suffer sometimes, u r stupid!!! Knp nak suffer and complicate things?? Aku tak nmpak motippp kat situ!

2) Its him, not you
Okay. Case ni utk ada satu kawan aku tu. Dia mmg ada an abusive relationship ngan pasangan dia. Abusive secara mental and get physical sometimes! And I have to admit, bila ada perkataan abusive, mesti akan cakap mesti lelaki tu yg abuse the girl. U r damn wrong!!! Yang abusive tu betina tu. Okay, dua-dua kawan aku. Ceritanya, perempuan ni jenis yg nak org ikutttt cakap dia. Nak segala her way. Aku bagi kau satu cerita, u make a decision whether perempuan tu mental ke tak. Kami tgh makan lunch, then perempuan ni da abis makan, dia ajak lelaki ni temankan dia basuh tangan, lelaki ni xnak sebab dia baru je duduk makan. Tapi, lelaki ni cakap baik-baik ' sayang pergilah basuh. B nak makan ni. Kan dekat je." Then sayang tu reply.
"Alaaaa,temankanlah.Malu!" Hubby jawab, " Pergilah sayang." Perempuan tu dengan gaya mengada still merengek, aku yang ada di tempat kejadian, buat derk je. So, lepas beberapa pujukan and semuanya tak menjadi, perempuan tu dengan selambanya amik tangan dia yang kotor tu and lapkan KAT KEMEJA LELAKI TU. Aku yg tgk terkesima kejap. Kalau kau apa kau buat??? Lelaki tu penyabar hokay! Aku tahu mesti kau nak bagi kaki kan?? But,this guy, gentleman tht he is, dia just diammmmm and x habiskan makanan terus bangun. Telinga dia merah gile ok! And banyak lagi kejadian diorang. And one fine day, lelaki ni minta break n as I expected the girl patah seribu!!! Come to me for advise, and apa yg aku bagi? " Jangan camni. Kau okay je..dia yang takboleh terima kau seadanya." Kau nampak tak hipokrit aku tu? Padahal dah terang lagi bersuluh, mmg patut lelaki tu tgglkan dia! But what a woman like me can do? I love my friend, and xkanlah kau nak cakap. " Memang patut pun kau kena tggl! Perangai kau macam siamang!" Takke budak tu terjun bangunan?? So, sometimes u have to tell a friend this white lies, so tht u can see them smile!

3) Tuhan tak kejam
So, I dun wanna be a selfproclaim bitch yang nak cakap pasal agama all of a sudden! Bila ada kawan come to me, I will always cakap Allah tak kejam. Dia takkan beri kau cinta dan tarik balik gitu je. DIA mesti ada a better plan for u. Kau break dgn cinta yang sekarang ni sbb Dia ada calon yg sesuai utk kau for ur future. Kau kena terima je seadanya takdir kau and kau akan ditakdirkan dengan benda yang terindah lepas ni. So peeps, kau break ngan pasangan kau,its not the end of the world!

4) Move on bitch!!!
Haha. Dun mind my language. And aku akan selalu nasihat kawan aku utk moveon. Definition of move on dalam konteks ni adalah be by urself for a while and get to knw urself. Cermin diri dan perbaiki diri. Bukan jadi bitcher than before and Fuck with the next guy dat u meet!! Thats not the way jose! And involve with all the events yang kawan kau buat. Tgk wayang, lepak hang out and most important thing, DONT BE ALONE! Kau kene manjakan diri kau dgn kawan. Okay!?

5) Forget about him!!!
Kau kena pikir satu benda, dia break ngan kau sebab dia da takde hati ngan kau lagi. Kau kena sedar diri yang org dah tak nak pada kau lagi! Kau kena pikir yang bukan mudah org nak sayangkan kita, tapi senang nak membenci. So, kau kena tanamkan diri yang kau adalah wanita yang ada harga diri. Have pride! Dont u ever doubt urself yang kau TAKKAN jumpa dengan lelaki lain. Theres anothet guy or girl out there utk kau. Bila kau dok nangis meratapi cinta tak kesampaian kau, agak-agak lelaki tu ada pikir kau x? And bila kau tatap gambar masa korang happy, dia ada lagi tak gmbar tu? Masa kau lalu kedai makan first time kau makan berdua, dia heran tak nak ingat semua kenangan tu? Fikir!

So far, ni jelah yang ayat advise fofular aku pada kawan-kawan yang sedang sedih meratapi hubungan yg tidak berjaya. Bagi aku, aku xlayak sikit pun nak bagi nasihat sebabnya senang je. Aku tak de pengalaman in a relationship and I dunno whether im gonna be in love or not. Heck, aku xtahu whether aku akan kahwin ke tak. Semuanya misteri, and pada korang yang putus cinta macam kawan aku ni, bentang sejadah dan menghadap Tuhan yang satu. Percayalah cakap aku, jiwa kau akan tenang! I am no ustazah but, aku pernah alami kesedihan melampau, dan aku buat apa yang aku cakap tadi. Hati dan jiwa aku ringan sikit. Apa pun semua terserah pada kau. Aku just blog abt it sebab aku tetiba teringat pasal kawan aku ni. Bye sayangs!

No comments:

Post a Comment